Siropul de agave sau nectarul de agave este un cunoscut îndulcitor extras din planta de agavă. Agavele sunt plante suculente exotice, întâlnite în țări cu un climat cald, în special în Mexic și în sud-vestul Statelor Unite ale Americii.

planta de agavă
Cum a apărut siropul de agave?

Planta de agavă era pe timpuri cultivată în orașul Tequila din Mexic pentru a fi apoi folosită în prepararea băuturii tradiționale cu același nume-Tequila. Istoria acestei băuturi este ușor incertă, însă se cunoaște faptul că se prepara dinainte de anii 1500.

Ulterior, în anii ’90, siropul de agave a început să fie promovat ca îndulcitor natural, substituient al zahărului sau al mierii de albine. Acesta este în continuare promovat ca fiind natural, având un indice glicemic scăzut și o putere de îndulcire 100% naturală.

Introducerea în alimentație

În ultimii ani, siropul de agave a ajuns să fie tot mai folosit în alimentație. Dacă la început acesta era preferat doar de persoanele cu un stil de viață raw-vegan sau de cele care suferă de diabet, acum este folosit și pentru proprietățile naturale.

Deși are un indice glicemic mic, de doar 27, este foarte dulce. Cu un gust asemeni mierii de albine, siropul de agave este de circa 1,4 ori mai dulce decât zahărul. Din acest motiv trebuie folosit cu moderație.

Având un gust neutru, siropul de agave poate fi folosit cu succes ca substituient al îndulcitorilor tradiționali, precum zahărul.

În rețetele în care se dorește înlocuirea zahărului cu sirop de agave este necesar să se ajusteze cantitatea. Spre exemplu, dacă într-o rețetă este nevoie de o ceașcă de zahăr, se va folosi sirop de agave într-o proporție de 2/3. Cel mai adesea siropul de agave este folosit pentru prepararea prăjiturilor și a băuturilor.

sirop de agave în alimentație

LifeSpot vă pune la dispoziție torturi din ingrediente 100% naturale, îndulcite cu sirop de agave.

Beneficii ale consumului

Consumul siropului de agave aduce și o serie de beneficii stării de sănătate. Înlocuind zahărul cu sirop de agave, consumat însă moderat, putem observa în timp adevărate îmbunătățiri.

Vă prezentăm în continuare o serie de beneficii ale siropului de agave:

• Datorită faptului că are un indice glicemic scăzut, reprezintă un risc scăzut de creștere a nivelului de glucoză din sânge;
• Are un conținut bogat de calciu, fiind o sursă sigură de asimilare a acestuia, cât și a vitaminelor (B, C, D, E) și mineralelor;
• Normalizează nivelul de insulină;
• Ajută la prevenirea unor tipuri de cancer;
• Comparativ cu zahărul, siropul de agave nu favorizează apariția cariilor.

Pentru a ne putea bucura însă de efectele siropului de agave, este nevoie de atenția în momentul achiziției. Pentru a evita produsele contrafăcute sau cele cu conservanți, coloranți artificiali sau aditivi, se recomandă achiziționarea siropului organic sau bio. În acest fel există certitudinea că produsul este într-adevăr un îndulcitor natural și că nu are în compoziție substanțe chimice.

Contraindicații pentru consumul siropului de gave

În funcție de procesul de fabricație, siropul de agave poate conține mai multă fructoză decât zahărul. Tocmai de aceea trebuie consumat cu moderație.

Consumul de fructoză în cantități mari nu este recomandat, indiferent dacă sunteți sau nu diabetici. Deși nu afectează nivelul de glucoză din sânge, consumată în exces fructoza poate dăuna ficatului, arterelor sau se poate ajunge la boli precum diabet, hipertensiune sau boli cardiovasculare.

Concluzii

În ceea ce privește consumul siropului de agave, se consideră că este o bună alternativă a zahărului, datorită indicelui glicemic scăzut și a beneficiilor pe care le oferă. Pentru a beneficia de toate proprietățile sale, siropul de agave trebuie să fie într-o formă cât mai naturală, neprocesată chimic.

De asemenea, atât timp cât siropul este introdus în alimentație moderat și nu se fac excese în consum, efectele negative nu vor apărea.

Mai mult decât atât, alegând îndulcirea deserturilor cu sirop de agave se pot bucura de gustul dulce toți membrii familiei, indiferent de afecțiunile cu care se confruntă sau de stilul de viață adoptat.