Despre gluten. Ce este și când poate fi periculos:

  1. Ce este glutenul?
  2. Beneficiile glutenului asupra organismului
  3. Cum acționează glutenul în organism
  4. Produse care conțin gluten
  5. Produse fără gluten
  6. De ce să adopți o dietă fără gluten

Ce este glutenul?

Glutenul este un termen folosit pentru diverse componente proteice de origine vegetală, prezente în structura cerealelor. Valoarea nutrițională pe care glutenul o are este extrem de mică, aproape inexistentă.

Glutenul acționează precum un agent de legătură, motiv pentru care este folosit ca aditiv. Acesta se „prinde” de dioxidul de carbon eliberat de drojdie și astfel oferă produselor în care se găsește capacitatea de a crește. De asemenea, conferă elasticitate aluaturilor și derivatelor făinoase în procesul de fabricație a produselor de panificație și a celor de patiserie.

Altfel spus, conținutul de gluten este responsabil pentru calitatea anumitor alimente. Mai mult decât atât, glutenul este folosit adesea ca liant dar și ca ingredient ascuns în unele produse de bază precum carnea, lactatele fără grăsimi, pastele, sosurile din soia sau pasta de tomate.

Beneficiile glutenului asupra organismului

Consumul de alimente care conțin gluten poate avea anumite beneficii asupra organismului, atât timp cât nu este consumat în exces:

• glutenul poate reduce riscul expunerii la intoxicații cu metale grele, precum arsenic, mercur, cadmiu, plumb;
• scade riscul apariției de diabet de tip 2 și a bolilor cardiovasculare;
• reduce riscul de cancer colorectal.

Cum actioneaza glutenul in organism

O cantitate cât de mică de gluten poate fi foarte periculoasă pentru persoanele care suferă de boala celiacă, întrucât acesta poate declanșa reacții negative în intestinul subțire. Glutenul determină sistemul imunitar să își atace propriile tesuturi, mai exact vilozitățile de la nivelul mucoasei intestinului subțire.

Vilozitățile se vor distruge în timp, iar capacitatea de absorbție corectă a nutrienților va dispărea. Astfel se poate ajunge la o inflamare cronică a intestinului, urmată de probleme de sănătate precum anemia, depresia, infertilitatea.

Persoanele care nu suferă de boala celiacă însă, au peretele intestinal acoperit cu vilozități și microvilozități cu rol în mărirea suprafeței intestinului, pentru o absorbție optimă a nutrienților.

Mai există și persoane cu intoleranță la gluten, caz în care sistemul imunitar atacă glutenul deoarece este considerat un invadator. Țesuturile din interiorul și exteriorul tractului digestiv sunt inflamate, vilozitățile sunt reduse, iar mucoasa intestinală este sever afectată.

Micșorarea suprafeței intestinului face ca obsorbția nutrienților să fie inhibată iar organismul să nu poată asimila vitaminele și mineralele esențiale.

Deși factorul declanșator este același, intoleranța la gluten și boala celiacă nu sunt același lucru. Simptomele celor două afecțiuni sunt asemănătoare, însă diferența constă în modul în care sistemul imunitar reacționează la contactul cu proteinele glutenice.

Produse cu gluten

Cu toate că nu este întotdeauna specificat în lista cu ingrediente, glutenul se găsește atât în produse alimentare cât și în produse non-alimentare. Acesta este introdus în alimente precum pâinea, biscuiții, alimente procesate și chiar produse cosmetice.

Printre produsele alimentare care conțin gluten se numără următoarele:

• Cereale glutenice: grâu, orz, secară, ovăz;
• Varietăți de grâu: alac și kamut, grâu dur, griș, grâu spelt, tărâțe și germeni de grâu;
• Pesmet, crutoane;
• Produse de panificație, patiserie și cofetărie;
• Biscuiți, covrigi, fursecuri, bomboane, batoane de ciocolată;
• Paste făinoase;
• Sosuri pentru mâncare și salate din comerț;
• Bere și alcoolul distilat aromat;
• Alimentele procesate;
• Carnea din conservă, preparatele și semipreparatele din carne, mezelurile;
• Produsele lactate fermentate, înghețata;
• Mixuri de condimente din comerț;
• Cafea și ceaiuri aromatizate;
• Alternative vegetale pentru produsele din carne;
• Fructele deshidratate;
• Cartofii congelați;
• Murăturile din comerț;
• Băuturile carbogazoase.

Glutenul se poate găsi în alimente și sub formă de derivați ai cerealelor ce conțin gluten. Derivații din gluten pot fi: aditivii, coloranții, emulsificatorii, excipienții, aromatizanții, proteinele vegetale hidrolizate, proteinele hidrolizate din plante, malțul, conservanții, amidonul.

Produsele nealimentare care conțin gluten pot fi:

• Pasta de dinți și apa de gură;
• Produsele cosmetice;
• Produse de îngrijre corporală;
• Lipiciul, plastilina, acuarelele, timbrele, plicurile.

Medicamentele și suplimentele alimentare nu conțin gluten în substanța activă, însă îl pot conține în excipienți precum dextrina, amidonul pregelantinizat sau modificat, maltoza sau colorantul caramel.

Produse fara gluten

Produsele fără gluten nu sunt imposibil de găsit, iar în prezent pe piață se găsesc tot mai multe produse fără gluten. Mai jos puteți urmări o parte dintre alimentele fără gluten:

• Cerealele agluteice: mei, orez, porumb;
• Pseudocereale: quinoa, chia, hrișca, amaranth – acestea au un conținut ridicat de proteine și în unele situații pot fi înlocuitor pentru carne;
• Soia, tofu;
• Orezul, mălaiul;
• Făină de orez, făină de cocos,
• Fructele și legumele;
• Verdețurile și leguminoasele;
• Carnea și peștele proaspăt;
• Produsele lactate;
• Îndulcitori pe bază de porumb;
• Fructele oleaginoase: nuci, alune, castane, etc;
• Semințe de bumbac, de susan, de in, chia, chimen;
• Condimente și sosuri făcute în casă.

Comercianții de produse alimentare și nealimentare caută să evite pe cât posibil conținutul de gluten, pe piață existând o gamă diversificată de produse care nu conțin gluten.

De ce sa adopti o dieta fara gluten

Alimentația fără gluten a devenit în prezent un stil de viață, tot mai multe persoane conștientizând afecțiunile la care sunt expuși din cauza consumului.

Dieta fără gluten este recomandată în mod special persoanelor cu intoleranță sau celor care suferă de boala celiacă. Consumul de gluten poate duce la complicații grave, motiv pentru care se evită pe cât posibil consumul. Adoptarea unei diete fără gluten poate aduce beneficii organismului, nu doar în cazul persoanelor menționate.

Eliminarea glutenului din alimentație aduce îmbunătățiri semnificative asupra stării de spirit şi a apetitului, după doar câteva zile.

O asemenea dietă poate aduce beneficii nivelului de colesterol, procesului digestiv și nivelului de energie. Dat fiind faptul că majoritatea dulciurilor și deserturilor conțin gluten, o dietă fără gluten duce la scăderea aportului caloric și de zaharuri din organism.

În ceea ce privește produsele alimentare, la cererea clientului, unii comercianți pot elimina glutenul din compoziția produsului. Un exemplu în acest sens este LifeSpot, unde persoanele care evită glutenul se pot bucura de torturi 100% naturale, fără gluten.

Eat better, feel better now!